ОБМ 6 клас Пейзаж

 

Пейзаж у перекладі з французької означає місцевість, приро­да. Від раннього дитинства нас супроводжують картини природи, створені художниками різних часів. Митці залежно від уподобань оспівують красу різних куточків нашої землі. Краєвид моря — мор­ський пейзаж — називається мариною, види архітектурних спо­руд — ведутою. Пейзаж може доповнюватися сюжетними сценками, але головний «герой» один — світ ідеальної природи.

Виокремлення пейзажу в самостійний жанр відбувалося поетап­но. Ще первісні художники намагалися відтворити окремі елементи навколишнього середовища, схематично виконані дерева, каміння, воду — натяк на міс­це події. Але повного образу місцевості ще не складалося. У ре­лігійних і міфологіч­них картинах фігури поступово відступали на другий план, по­ступаючись головним місцем пейза­жу, який із плином часу почав являти собою окрему тему. У мистецтві Давнього Єгипту та Греції ши­роко розповсюджені мотиви пейзажу, але їм не приділялося належної уваги. Пей­заж на цих роботах виконував другоряд­ну роль.

Милування природою харак­терно для китайського живопису. Саме у Китаї, ще у VI ст., пейзаж відокремився і став самостійним як жанр. Малюнки виконувались чорною тушшю. Куточки природи в роботах китайських майстрів дуже натхненні та поетичні. Але зображення мають панорамний вигляд.

Спроби зобразити природу ба­чимо й на середньовічних іконах. Згідно з канонами природу на се­редньовічних іконах зображали схематично: башта означала місто, зелений колір — оточуючу приро­ду, декілька дерев — ліс, гора — скелясту місцевість тощо.

Уже в XV ст. підхід до зображення пейзажу в живописі Півночі та Півдня Європи різнився. В Італії, наприклад, фоновий пейзаж завжди підкорявся правилам лінійної перспективи, у Фландрії ж у результаті колористичних експериментів узяв гору принцип по­вітряної перспективи, згідно з яким усі віддалені об’єкти набували небесних відтінків.

Значний внесок у розвиток пейзажного жанру зробили худож­ники епохи Відродження Леонардо да Вінчі, Альбрехт Дюрер та ін. Пейзаж на полотнах цих митців дуже реалістичний, але виконує роль фону.


Пейзаж на картині «Мадон­на канцлера Ролена», написаній Яном ван Ейком (бл. 1390—1441) приблизно 1435 р., не тіль­ки слугує наочним прикладом цього методу, а й вважається од­ним із перших реалістичних пейзажів в історії живопису.

Майже 100 років потому фла­мандський живописець Йоахим Патинір (бл. 1475/1480—1524) прославився завдяки своїм ре­лігійним картинам, в яких ви­сував пейзаж на перший план, фактично відтісняючи фігури персонажів. Немислима зухвалість на ті часи! Патинір порушує усталену віками іко­нографічну традицію, роблячи пейзаж головною темою карти­ни. Уже за кілька десятиліть пристрасті вщухнуть, і цього художника визнають першим справжнім пейзажистом, приписуючи йому одну з найважливіших жанрових інновацій — панорамний вид. В його картинах пейзаж почасти виглядає так, ніби художник писав його з висоти пташиного польоту. Крім того, саме Патинір уперше розділив простір на три окремих колористичних плани: перший план виконаний в теплих коричневих тонах, другий — у світло-зелених і, нарешті, на дальньому (останньому) плані домінують холодні блакитні тони. Це та сама «пейзажна триколірність», яка пізніше складе основу принципу повітряної перспективи.

Експерименти в зображенні пейзажу тривали, і через деякий час Гілліс ван Конінкслоо (1544—1607) і його учень Есайас ван де Велде (бл. 1590/1591—1630) виробили стиль, новизна якого полягала у «відкритті» простору за рахунок зниження лінії горизонту і звуженні колірної гами.

І нарешті, голландські художники ХVІІ ст. у зобра­женні пейзажу відмовились від ідеальної форми, а звер­нулись до окремого, пооди­нокого мотиву реальної при­роди, немовби побаченої пересічною людиною в при­родній життєвій ситуації.«Піщана смуга берега, за якої видніються кораблі, що хитаються на хвилях, понурі дюни з самотнім де­ревом і двома-трьома фігу­рами, похилена сільська хатина, дорога поміж поло­гих пагорбів — ці мотиви, згодом незліченно повторю­вані пейзажистами майбут­ніх епох, здаються нам на­стільки природними і звич­ними, що ми часом не розуміємо, яких творчих зу­силь потребувала сама їх розробка»,— так відзначав майстерність голландців французький живописець, письменник, історик мисте­цтва Ежен Фромантен. Слід пам’ятати, що саме голланд­ці першими побачили ці мо­тиви в натурі та знайшли для них такі принципи ма­льовничого втілення, які за всієї зовнішньої простоти й очевидності являють за­вершені пластичні формули.

У ХІХ ст. традиції, за­кладені голландськими пейзажистами, продовжила група французьких живописців-барбізонців.

Визначним прийомом барбізонської школи було створення етюду просто неба — на пленері, із подальшим остаточним завершенням у майстерні.

Розквіт теми пейзажу в Україні також припадає на ХІХ ст. Образи природи допомагають українським митцям передати свої думки і настрої, любов до батьківщини. Один із таких художників — Сергій Іванович Васильківський (1854—1917), послідовник барбізонської школи. Народився він в м. Ізюмі Харківської губернії. Через деякий час родина Васильківських переїхала до Харкова, де майбутній художник зробив перші кроки в образотворчому мистецтві. У 22 роки вступив до Петербурзької академії мистецтв. Упродовж 9 років навчався у класі пейзажу. Академію мистецтв Васильківський закінчив із великою золотою медаллю. Роботи митця сповнені чистими кольорами та свіжим повітря.

 Самостійна практична робота учнів (перегляньте відеопрезентацію)

Завдання. Створити пейзаж за власною уявою.



Коментарі