Пейзаж у перекладі з французької означає місцевість, природа.
Від раннього дитинства нас супроводжують картини природи, створені художниками
різних часів. Митці залежно від уподобань оспівують красу різних куточків нашої
землі. Краєвид моря — морський пейзаж — називається мариною, види
архітектурних споруд — ведутою. Пейзаж може доповнюватися сюжетними
сценками, але головний «герой» один — світ ідеальної природи.
Виокремлення пейзажу в самостійний жанр відбувалося поетапно. Ще первісні художники намагалися відтворити окремі елементи навколишнього середовища, схематично виконані дерева, каміння, воду — натяк на місце події. Але повного образу місцевості ще не складалося. У релігійних і міфологічних картинах фігури поступово відступали на другий план, поступаючись головним місцем пейзажу, який із плином часу почав являти собою окрему тему. У мистецтві Давнього Єгипту та Греції широко розповсюджені мотиви пейзажу, але їм не приділялося належної уваги. Пейзаж на цих роботах виконував другорядну роль.
Милування природою характерно для китайського живопису. Саме у Китаї, ще у VI ст., пейзаж відокремився і став самостійним як жанр. Малюнки виконувались чорною тушшю. Куточки природи в роботах китайських майстрів дуже натхненні та поетичні. Але зображення мають панорамний вигляд.
Спроби зобразити природу бачимо й на середньовічних іконах. Згідно з
канонами природу на середньовічних іконах зображали схематично: башта означала
місто, зелений колір — оточуючу природу, декілька дерев — ліс, гора — скелясту
місцевість тощо.
Уже в XV ст. підхід до зображення пейзажу в живописі Півночі та Півдня
Європи різнився. В Італії, наприклад, фоновий пейзаж завжди підкорявся правилам
лінійної перспективи, у Фландрії ж у результаті колористичних експериментів
узяв гору принцип повітряної перспективи, згідно з яким усі віддалені об’єкти
набували небесних відтінків.
Значний внесок у розвиток пейзажного жанру зробили художники епохи
Відродження Леонардо да Вінчі, Альбрехт Дюрер та ін. Пейзаж на полотнах цих
митців дуже реалістичний, але виконує роль фону.
Пейзаж на картині «Мадонна канцлера Ролена», написаній Яном ван Ейком (бл.
1390—1441) приблизно 1435 р., не тільки слугує наочним прикладом цього методу,
а й вважається одним із перших реалістичних пейзажів в історії живопису.
Майже 100 років потому фламандський живописець Йоахим Патинір (бл. 1475/1480—1524) прославився завдяки своїм релігійним картинам, в яких висував пейзаж на перший план, фактично відтісняючи фігури персонажів. Немислима зухвалість на ті часи! Патинір порушує усталену віками іконографічну традицію, роблячи пейзаж головною темою картини. Уже за кілька десятиліть пристрасті вщухнуть, і цього художника визнають першим справжнім пейзажистом, приписуючи йому одну з найважливіших жанрових інновацій — панорамний вид. В його картинах пейзаж почасти виглядає так, ніби художник писав його з висоти пташиного польоту. Крім того, саме Патинір уперше розділив простір на три окремих колористичних плани: перший план виконаний в теплих коричневих тонах, другий — у світло-зелених і, нарешті, на дальньому (останньому) плані домінують холодні блакитні тони. Це та сама «пейзажна триколірність», яка пізніше складе основу принципу повітряної перспективи.
Експерименти в зображенні пейзажу тривали, і через деякий час Гілліс ван Конінкслоо (1544—1607) і його учень Есайас ван де Велде (бл. 1590/1591—1630) виробили стиль, новизна якого полягала у «відкритті» простору за рахунок зниження лінії горизонту і звуженні колірної гами.
І нарешті, голландські художники ХVІІ ст. у зображенні
пейзажу відмовились від ідеальної форми, а звернулись до окремого, поодинокого
мотиву реальної природи, немовби побаченої пересічною людиною в природній
життєвій ситуації.«Піщана смуга берега, за якої видніються кораблі, що
хитаються на хвилях, понурі дюни з самотнім деревом і двома-трьома фігурами,
похилена сільська хатина, дорога поміж пологих пагорбів — ці мотиви, згодом
незліченно повторювані пейзажистами майбутніх епох, здаються нам настільки
природними і звичними, що ми часом не розуміємо, яких творчих зусиль
потребувала сама їх розробка»,— так відзначав майстерність голландців
французький живописець, письменник, історик мистецтва Ежен Фромантен. Слід
пам’ятати, що саме голландці першими побачили ці мотиви в натурі та знайшли
для них такі принципи мальовничого втілення, які за всієї зовнішньої простоти
й очевидності являють завершені пластичні формули.
У ХІХ ст. традиції, закладені голландськими пейзажистами, продовжила група
французьких живописців-барбізонців.
Визначним
прийомом барбізонської школи було створення етюду просто неба — на пленері,
із подальшим остаточним завершенням у майстерні.
Розквіт теми пейзажу в Україні також припадає на ХІХ ст. Образи природи допомагають українським митцям передати свої думки і настрої, любов до батьківщини. Один із таких художників — Сергій Іванович Васильківський (1854—1917), послідовник барбізонської школи. Народився він в м. Ізюмі Харківської губернії. Через деякий час родина Васильківських переїхала до Харкова, де майбутній художник зробив перші кроки в образотворчому мистецтві. У 22 роки вступив до Петербурзької академії мистецтв. Упродовж 9 років навчався у класі пейзажу. Академію мистецтв Васильківський закінчив із великою золотою медаллю. Роботи митця сповнені чистими кольорами та свіжим повітря.
Самостійна практична робота учнів (перегляньте відеопрезентацію)
Завдання. Створити пейзаж за власною уявою.
Коментарі
Дописати коментар